Latvijas autožurnālisti reti praktizē ekspluatācijas testu publicēšanu. Šāda materiāla sagatavošanā ieguldāmais darbs ir piņķerīgs un visnotaļ nepateicīgs. Pirmkārt, jāiegūst aptveroša informācija par ekspluatācijas gaitā piedzīvotajiem bojājumiem un to novēršanas izmaksām, jāpārbauda tās patiesums. Otrkārt, jābūt skaidrībai par konkrētā auto lietošanas apstākļiem. Ikvienam taču zināms, ka gan autoparku, gan atsevišķu vadītāju attieksme pret transportlīdzekli var būt gan saudzējoša, gan pat nežēlīga. Tāpēc pret stāstiem "lūzt viss pēc kārtas" vai arī "nu vienkārši ideāli" jāizturas ar piesardzīgu skepsi.

Pat Rietumvalstīs (tanī skaitā pedantiskajā Vācijā) par veiktajiem remontdarbiem nav visaptverošas kolektīvas informācijas sistēmas, kur būtu redzama pilnīga remontu vēsture. Pie mums "slimību vēstures" viegli pieejamā elektroniskā veidā ir autorizētajos servisos un arī tajos neautorizētajos, kas savulaik atļāvās ieviest visnotaļ dārgas informācijas sistēmas (tādu ieviešanas izmaksas sniedzās pat vairākos simtos tūkstošos eiro).

Lielos (bagātos) un attiecīgi ietekmīgos medijos šādi materiāli parasti top, pārskatot paša medija lietošanā esošu auto "slimības vēstures". Jāņem vērā, ka šinī gadījumā tas ir stāsts tikai par minētā modeļa viena konkrēta eksemplāra "dzīvi". Ņemot vērā iepriekš teikto, eksperimenta veidā "DELFI Auto" sniegs pārskatu par kāda 2006.gada izlaiduma automobiļa "Ford Tourneo Connect" 100 000 km noskrējiena laikā iegūto ekspluatācijas pieredzi.

"Slimības vēsture"

"Connect" ar šasijas numuru WF0JXXTTPJ6G489** šo rindu autora rīcībā nonāca 2008.gada 26.septembrī ar 18 374 km nobraukumu. Pirmā reģistrācija šim auto bija 2007.gada 8.martā un iepriekšējais lietotājs bija pats "Ford" oficiālais dīleris "Baltic Motors". Tātad – pērkot šo pusotru gadu lietoto auto ar niecīgu nobraukumu, īpašu bažu par attieksmi iepriekšējā lietošanas periodā nebija.

Pirmais ieraksts. Gatavojot šo materiālu, devos uz "Baltic Motors" un lūdzu manā klātbūtnē izsniegt pilnu servisa dosjē. Bez īpašas tielēšanās servisa ļaudis informāciju datorizdruku veidā arī sniedza. Tās rāda, ka pirmās problēmas novēršana automobilim bija nepieciešama 2007.gada 26.novembrī pie nobraukuma 9049 km. Bija saplīsusi motora turbīnas gofrētā caurule. Kā paskaidroja servisā – tā bijusi raksturīga "Connect" problēma, kas vēlāk tikusi novērsta, jo ražotājs sācis izmantot caurules no uzlabota materiāla. Remonta izmaksas, ieskaitot borta datora kļūdas dzēšanu, Ls 42,63 (pievienota izdrukas fragmenta kopija).

Klikšķiniet uz attēla, lai to palielinātu:

Nākamais ieraksts. Pirmā plānveida apkope (darbi, kas paredzēti pie 25 000 km) ar eļļas maiņu veikta 2008.gada 14.augustā pie nobraukuma 17 167 km. Izmaksas Ls 126,50. Jāpiebilst, ka nepratināju servisa meistarus par katru datorizdrukas kodos šifrēto ierakstu, tādēļ sīkāka atšifrējuma šim ierakstam, kamēr auto bija "Baltic Motors" īpašumā, nebūs (pievienota izdrukas fragmenta kopija).

2009.gada janvārī bez acīmredzama iemesla, jo akmens trāpījumi no garām braucošām mašīnām netika ievēroti, parādījās plaisa vējstikla labās puses augšējā stūrī. Plaisa lēnām turpināja vagot stiklu. "Baltic Motors" piedāvāja nomainīt vējstiklu. Taču, ņemot vērā, ka stiklam ir elektriskā apsilde, tas būtu izmaksājis aptuveni 400 latus. Konsultācijas firmās, kas nodarbojas ar šādu vainu saglābšanu, izdarot urbumu, bija neiedvesmojošas. Garantija, ka iznākums būs veiksmīgs tik liela izmēra stikliem, esot 50 pret 50, turklāt apsildes smalkais tīkls tiktu sabojāts pavisam noteikti. Tika pieņemts lēmums nogaidīt. Laimīgā kārtā plaisa turpinājās nevis šķērsām, bet gar jumta statni uz leju un vēlāk apstājās. Iziet valsts tehnisko apskati problēmu nav bijis un tā tas arī ir palicis līdz šai dienai.

Nākamais ieraksts. 2009.gada 11.martā pie nobraukuma 34 635 km valsts tehniskā apskate tika izieta bez aizķeršanās, vien nācās nomainīt vienu no numura apgaismojuma izdegušajām lampiņām, kas, mainot to pašam, izmaksāja Ls 0,48. Tiesa, apskates protokolā redzams, ka gan darba bremzēm uz pakaļējās ass, gan stāvbremzei ir nevienāds bremzēšanas spēks. Kreisais ritenis "ņem" sliktāk.

Nākamais ieraksts. 2009.gada 26.maijs. Nobraukums 41 102 km. Otrā tehniskā apkope (eļļas maiņa un darbi, kas paredzēti uz 50 000 km). Apkope veikta "Baltic Motors". Servisā, pārbaudot bremžu sistēmu, uzskatīja, ka jāmaina aizmugures bremžu loki (atceroties tehniskās skates protokolu, loģiski), kas kopā ar nomaiņu maksāja Ls 88,31. Kaut kas bija noticis aizmugures loga mazgāšanas mehānismam un tas tika saremontēts par Ls 12,56. Kopējās apkopes izmaksas Ls 286,33 (pievienotajā rēķina kopijā redzami visi veiktie darbi un rezerves daļas. Ņemot vērā, ka "Connect" ir ar "DELFI" nesaistīta privātuzņēmuma īpašums, turpmāk pievienotajās dokumentu kopijās dzēsti īpašnieka dati un auto valsts reģistrācijas numurs).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 28.decembris Nobraukums 65 117 km. Nobraukti nākamie 24 015 km. Ņemot vērā, ka "Ford" paplašinātā garantija automobilim beidzās jau 8.martā, šoreiz mainīt eļļu tika uzticēts nevis autorizētam servisam, bet plašāk nepazīstamam SIA "Vēri Z" servisam. Protams, ka tika lūgts vizuāli pārbaudīt arī ritošo daļu. Eļļas maiņas (eļļa, eļļas filtrs) un jaunu vējstikla slotiņu maiņas izmaksas Ls 34,95 (pievienota rēķina kopija). Apzināti tika ignorēta degvielas sūkņa, motora gaisa filtra un salona gaisa filtra maiņa, ko autorizēts serviss pie trešās apkopes uzskatītu par obligātu.

Jāpiebilst, ka degvielas sūkņa un motora gaisa filtra nenomainīšana šķiet nekādas negatīvas sekas uz agregātu darbību neatstāja, toties salona filtra nenomainīšana vēlāk atspēlējās ar sliktu ventilāciju, kas aizvadītās 2010.gada vasaras karstumā bija nepatīkami.

Nākamais ieraksts. 2010.gada 11.janvāra aukstā rītā, izrādījās, ka pēc gandrīz trīs gadu kalpošanas (kopš pirmās reģistrācijas), ir "izbeidzies" akumulators. Tika iegādāts jauns 80 Ah strāvas avots par apaļiem Ls 60,00.

Nākamais ieraksts. 2010.gada 3.marta vakarā pie nobraukuma 68 453 km mērinstrumentu panelī iedegās signāls, ka nenotiek akumulatora uzlāde. Ģeneratora piedziņas siksna trūkusi nebija. Nākamajā rītā uz darbu līdz galam nokļūt vairs neizdevās. Jau pieminētajā neautorizētajā servisā "Vēri Z" konstatēja, ka bojāts pats ģenerators. To demontēja un nogādāja uz specializētu elektroierīču remonta uzņēmumu SIA "Kalvis" Jēkabpilī. Ņemot vērā, ka deguna galā bija ikgadējā tehniskā skate, lūdzu pie reizes pārbaudīt arī ritošo daļu un bremzes. Strāvas ģeneratora remonts, dažu izdegušu aizmugures optikas lampiņu nomaiņa un piekares apskate kopā izmaksāja Ls 60,55 (pievienotajā rēķina kopijā redzami visi veiktie darbi un rezerves daļas).

Nākamais ieraksts. 2010.gada 10.martā valsts tehniskajā apskatē pie nobraukuma 70 217 km izrādījās, ka "Vēri Z" serviss ir nohalturējis ar bremžu pārbaudi, kā arī nav ievērojis, ka izdegusi bremžu papildluktura lampiņa. Nācās mēneša laikā novērst trūkumus un uz apskati ierasties atkārtoti.

Nākamais ieraksts. Martā sāka "trokšņot" priekšējās ass kreisais riteņa gultnis. Cenas nepieciešamajam gultnim bija sākot no aptuveni latiem 30, bet ar joslu, kas nolasa ABS elektroniskā devēja datus, tolaik maksāja ap 70 latiem. SIA "Gultņi" ar sarunu rezultātā iegūtu atlaidi izdevās nopirkt par Ls 59,50.

Nākamais ieraksts. 2010.gada 9.aprīlī tika veikta gultņa nomaiņa un bremžu remonts – aizmugurē labās puses bremžu cilindra maiņa un bremžu uzliku maiņa priekšā. Kopējās izmaksas Ls 54,35 (pievienotajā rēķina kopijā redzami visi veiktie darbi un rezerves daļas, izņemot gultni).

Nākamais ieraksts. Atkārtota tehniskā skate tanī pašā 2010.gada 9.aprīlī pie nobraukuma 72 738 km izieta bez problēmām, bet izmaksām jāpieskaita aptuveni 10-11 neplānoti lati (precīzu summu neesmu fiksējis).

Nākamais ieraksts. Bija pienācis laiks kārtējo reizi manīt riepas no ziemas uz vasaras. 2009.gada 1.decembrī nomontētās "Continental VancoContact 2" vasaras riepas pa trim sezonām savu mūžu bija nokalpojušas. 2010.gada 12.aprīlī tika iegādātas (lētākas nekā prestižo zīmolu riepas) "Sportiva T65" 195/65 R15 ar kravas indeksu 95T, kas atbilst šim auto "Ford" paredzētajiem standartiem. Četru riepu cena Ls 144,00.

Nākamais ieraksts. Jūlija vidū no ierindas izgāja gaisa kondicionētājs. Karstās vasaras dēļ, nenogaidot pieļaujamo kārtējo 25 000 km nobraukumu, ar odometra rādījumu 84 362 km auto tika nogādāts servisā. Šoreiz atkal pie "Baltic Motors". Lai arī garantija ir beigusies, uzskatu, ka ar salīdzinoši jaunu auto periodiski ir vērts apmeklēt autorizēto servisu, jo tur spēkrats tiek pārbaudīts pēc rūpnīcas priekšrakstiem, nevis tikai uzklausītas un novērstas īpašnieka sūdzības.

2010.gada 23.jūlijā tika veikta 85 000 km noteiktā tehniskā apkope, kā arī veikta gaisa kondicioniera diagnostika. Izrādījās, ka bojāta ir kāda no caurulītēm, kur cirkulē dzesējošais šķidrums. Tās nomaiņa kopā ar darbu pēc "Baltic Motors" tā brīža cenām maksāja aptuveni 220 latus. Kondicioniera remonts tika atteikts. Kopējās izmaksas Ls 202,95 (pievienotajā rēķina kopijā redzami visi veiktie darbi un rezerves daļas).

Nākamais ieraksts. Augusta beigās sāka niķoties starteris. Līdzīgi kā iepriekš gadījumā ar ģeneratoru, pieņemot, ka "Baltic Motors" visticamāk vienkārši uzstādīs jaunu par pietiekami augstu cenu, ar nobraukumu 88 803 km "Connect" tika nogādāts "Vēri Z" servisā. Startera iekšpusē bija sabirzušas kaut kādas plastmasas detaļas. Problēmu novērsa jau minētā firma "Kalvis", bet kopā ar "Vēri Z" montāžas darbiem viss remonts izmaksāja tikai Ls 37,00. (kases čeka kopija pievienota)

Raksta tapšanas brīdī "Connect" odometrs skaita jau 102 kilometru tūkstoti. Ir parādījusies pirmā balstiekārtas vaina. Tuvākajās dienās tiks mainīta priekšējā kreisā riteņa stabilizatora atsaite. Pavasarī tomēr nāksies saremontēt arī kondicionieri. Taču tas jau ir stāsts par nākamo ekspluatācijas periodu virs 100 000 km.

Secinājumi

Šinī apskatā ekspluatācijas izmaksās nav iekļauti izdevumi par degvielu, logu mazgāšanas šķidrumu, auto mazgāšanu un salona tīrīšanu izdevumi, riepu maiņu izmaksas. Nav iekļauts arī, mainoties īpašniekiem, "Baltic Motors" veiktais un apdrošinātāju apmaksātais (KASKO) atpakaļgaitā iegūts neliels pakaļējo durvju un bampera bojājums. Nav pierēķināti daži lati par nozaudētiem buksēšanas āķu ieskrūvēšanas vietu plastmasas aizsegiem. Var gadīties, ka garām ir paslīdējusi arī kāda lampiņas un vējstikla slotiņu nomaiņa. Taču visi nolietojuma defekti un izdevumi ir fiksēti.

Tālāk tabulā veiktais darbu un detaļu izmaksu kopsavilkums, ieskaitot riepas un akumulatoru, rāda, ka 45 mēnešu laikā (kopš pirmās reģistrācijas 2007.gada martā) līdz 100 000 km noskrējienam remontos iztērēti 1120 lati. Tātad auto uzturēšanas izmaksas šai periodā ir vidēji Ls 25 mēnesī. Manuprāt, ļoti iepriecinošs rādītājs. Izmaksas noteikti būtu lielākas, ja visi darbi tiktu veikti tikai autorizētajos servisos. Vai, to vienmēr nedarot, ir cietis "Connect" tehniskais stāvoklis, kas vēlāk atspēlēsies lielākas izmaksās? Dzīvosim, redzēsim.

Jāpiebilst, ka konkrētais "Connect" ļoti reti ir vedis kaut dažus simtus kg smagas kravas, pārsvarā ir vizinājis tikai vadītāju un ekspluatēts, subjektīvi vērtējot, tika saudzīgi. Degvielas vidējais patēriņš vasarā ir ap 6,3 – 6,7 litri dīzeļdegvielas uz 100 km, ziemā aptuveni par puslitru lielāks.

Darbam un atpūtai

"Tourneo Connect" ir nelielā kravas busiņa "Transit Connect" pasažieru jeb, precīzāk sakot, kravas-pasažieru modifikācija, kam var būt no piecām līdz pat astoņām pilnvērtīgām sēdvietām un pēc izvēles divdaļīgas uz sāniem vai vienā gabalā uz augšu atveramas aizmugures durvis.

Šī raksta objekts ir "Connect" ar piecām sēdvietām, abās pusēs bīdāmām sānu aizmugures durvīm, pagarināto riteņu garenbāzi (+ 248 mm) un augsto jumtu (+167 mm). Auto komplektēts ar spēcīgāko pieejamo turbodīzeļa motoru (110 Zs) un piecpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Kā jau arī kravas vešanai paredzēts auto, tas ir visnotaļ vienkāršs uzbūvē un salona apdarē. Aizmugurē ir lokšņu atsperes un bremžu trumuļi, nevis diski.

Apbrīnojami ietilpīgs auto. Piemērots gan dažādām darba vajadzībām, gan brīvdienu izbraucieniem un vienkārši lielisks palīgs aktīvās atpūtas cienītājiem. Velosipēds vai pat vairāki, slēpes, sniega dēļi, makšķerēšanas piederumi, ieskaitot pat neliela izmēra gumijas laivu piepūstā veidā... ko tik tajā nevar sakrāmēt. 166 mm klīrenss ļauj viegli izbraukt tur, kur zemāks auto jau "sēžas uz vēdera".

Nepatīk vien tas, ka nav iespējas atslēgt vilkmes kontroles sistēmu. Var nokļūt situācijā, ka auto netiek nost no mitras pļavas ar dažu grādu kāpjošu slīpumu. Riteņiem izslīdot, elektronika slāpē motoru un tā vietā, lai ļautu mazliet "paspolēt", nokasot plānu slideno virskārtiņu, bremzē riteņus.

Ziemas apstākļos pie mīnusiem var attiecināt visai lēni iesilstošo salonu, taču tam ir pamatots attaisnojums – lielais tilpums. Vēl atliek pieminēt, ka sāk parādīties bīdāmo sānu durvju rullīšu mehānisma izdilums un kaut kad tuvākā vai tālākā nākotnē tas radīs papildu izmaksas.

"Ford" automobiļu vadāmība man patīk kopumā, un "Tourneo Connect" nav izņēmums. Jāņem vērā, ka arī auto pasažieru versijas ir paredzētas kravas pārvadāšanai. Kravas neslogota auto gaita ir salīdzinoši cieta. Šo to kompensē garā riteņu bāze, bet īsts pasažieru auto jeb minivens gaitas ziņā, protams, ir patīkamāks. Toties ietilpība šim auto ir izcila. No līdziniekiem var mēroties laikam tikai "VW Caddy Maxi". Ņemot vērā auto gandrīz vai ķieģeļa aerodinamikas īpašības un svaru, degvielas patēriņš ir ļoti apmierinošs un citas ekspluatācijas izmaksas 100 000 km nobraukumā vērtēju kā zemas, bet maksimumu ballēs pietaupu, jo nav noskaidrotas kondicioniera remonta izmaksas.

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

 Ford Tourneo Connect 1,8 TDCi
Garums (mm)4525
Platums (mm)1795 (bez sānskata spoguļiem)
Augstums (mm)1981 (bez kravas)
Riteņu garenbāze (mm)2912
Pašmasa (kg)1598
Pilna masa (kg)2340
Klīrenss (mm)166
Apgriešanas diametrs (m)11,9
Motors1,8 TDCI (1753 cm³)
maks. jauda 110 Zs no 3500 apgr./min.
maks. grieze 280 Nm no 1500 līdz 3200 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
PiedziņaPriekšpiedziņa
ĀtrumkārbaPiecpakāpju manuālā
Maksimālais ātrums (km/h)164
Dinamika 0-100 km/h (s)14,6
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 7,4
Uz šosejas – 5,6
Kombinētajā ciklā – 6,0
Degvielas tvertnes tilpums (l)60
BremzesPriekšā disku
Aizmugurē trumuļu
CO2 emisijas (g/km)165
Tehniskās apkopes ciklsPēc 25 000 km nobraukuma vai reizi gadā

Remonti un izmaksas

Nobraukums Veiktie remontdarbiIzmaksas (Ls ar PVN)
9049Turbīnas gofrētās caurules maiņa42,63
17 167Pirmā apkope, eļļas un filtru maiņa126,50
34 635Numura apgaismojuma lampiņas maiņa0,48
41 102Otrā apkope, eļļas un filtru maiņa, bremžu loku maiņa, aizm. loga mazg. sistēmas remonts286,33
65 117Eļļas maiņa (eļļa, eļļas filtrs), vējstikla slotiņu maiņa34,95
~ 66 000Akumulatora maiņa60,00
68 453Ģeneratora remonts, lampiņu maiņa60,55
~ 70 000Priekšējā riteņa gultņa iegāde59,50
72 718Riteņa gultņa, viena aizmugures bremžu cilindra un priekšējo bremžu uzliku maiņa54,35
72 738Atkārtota valsts tehniskā apskate~ 10,00
76 243Vasaras riepu komplekta (4 gb) "Sportiva T65" 195/65 R15 iegāde144,00
84 362Trešā apkope, eļļas un filtru maiņa, gaisa kondicioniera diagnostika202,95
88 803Startera remonts37,00
100 000 Kopā 1119,24
 Vidējās uzturēšanas izmaksas 24,87 mēnesī 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!