Līdz ar kompaktklases modeļa "Kia Cee'd" ieviešanu šīs korejiešu automarkas izplatība Eiropā jūtami pieauga. Arī Latvijas jauno automobiļu tirgū "Cee'd" tika novērtēts pozitīvi un kopš 2007.gada, kad nomainīja "Kia Cerato", arvien ir atradies desmit pieprasītāko kompaktauto skaitā. Pagājušā gada otrajā pusē kompānijas "Kia Motor" bestsellers piedzīvoja atjaunināšanas procedūru. Pēc trīs gadu ražošanas veiktās dizaina izmaiņas nav vienīgie "Kia Cee'd" jaunumi.

Foto galerija

"DELFI Auto" izmēģināja atjaunoto "Cee'd SW" universāļa versiju ar jaunu 1,6 litru CRDi dīzeļmotoru un "Idle Stop&Go" (ISG) sistēmu.

Visai "Kia" ģimenei kopīgi vaibsti

"Kia" jaunās sērijveida modeļu plejādes dizaina DNS paraugus, kas turpmāk kādu laiku laikam būs katras "Kia" automašīnas vizītkarte, pieteica 2009.modeļu gada lielā sedana "Magentis" jaunākā paaudze. Tās un sekotāju galvenā kopējā iezīme ir priekšdaļas vizuālajā noformējumā izmantotā radiatora reste, kas atgādina tādu kā stilizētu "žileti". Šī tēma "Kia" dizainā parādījās vēl aptuveni divus gadus ātrāk Frankfurtes motoršovā izstādītajā kupejā "Kia Kee Cencept".

Latvijā sastapt reāli aptaustāmu jauno "Magentis" ir grūti, jo līdz šim, šķiet, reģistrēta tikai viena mašīna. Tāpēc pie mums jauno dizainu tā īsti atnesa atjaunotais "Cee'd", kam sekoja jaunais krosovers "Kia Sorento", ko "DELFI Auto" izmēģināja jau marta sākumā. Līdzīgas priekšējās restes ir drīzumā arī Latvijā pārdošanā gaidāmajiem "Kia" jaunumiem – mazauto "Venga" un trešās paaudzes "Sportage".

Līdz ar radiatora restes pārveidošanu, pieskaņotas valcējumu izmaiņas ir piedzīvojis arī "Cee'd" dzinēja pārsegs. Taču to, atšķirībā no restes, ievēros retais, tāpat kā tikai nedaudz pamainīto priekšējo lukturu formu. Šie minimālie pārveidojumi faktiski nemaina ierasto "Cee'd" tēlu. Toties gaisa atvere un miglas lampas bamperī ir pamanāmākas nekā agrāk. Mazliet pārveidoti ir arī sānu spoguļi. Manuprāt, glītāki bija vecie ar noapaļotu tālāko stūri, lai gan neko sliktu koptēlam nenodara arī jaunie.

Citas eksterjera izmaiņas pamanīt izdodas tikai ar izmeklētāja centību. Sāndurvju apakšdaļā valcējumi laikam ir izteiktāki nekā iepriekš, jo sliekšņi tagad izskatās vairāk izcelti. "Cee'd SW" aizmugurē nav faktiski nekā jauna, ja vien neskaita mazliet citādāku optikas krāsu dalījumu – mazāk baltās, vairāk sarkanās.

Šādas tādas pārmaiņas atrodamas arī salonā. Pirmkārt, ir cits stūres rats ar ērtāku aploci pareizai stūrēšanai un sportiskāku konsoles un spieķu dizainu. Spīdīgo "alumīnija" plastmasu pret vadītāju vērstajā stūres spieķī varbūt labāk būtu bijis aizvietot ar tādu pat materiālu kā visa stūre. Audiocentra un Cruise control vadības podziņas izvietotas parocīgi un "alumīnija" spieķī atradusies vieta arī borta datora pārlūkpogai, kādas dīvainā kārtā pietrūkst lielākām ambīcijām radītajā "Sorento". Otrkārt, savādāku noformējumu nekā iepriekš ir ieguvusi mērinstrumentu sekcija, kā arī paneļa viduskonsole, kas gan nav mainījusies stilistiski, tomēr audiocentra un klimata sistēmas vadība izskatās savādāk. Arī ātrumpārslēga sviras gals ir nomainīts.

Tīrāk un taupīgāk

Pavirši pārskatot "Kia Cee'd" motoru piedāvājumu, var likties, ka nekā jauna un interesanta nav. Tomēr tieši ar motoriem un transmisijām saistītas atjaunotā "Cee'd" svarīgākās pārmaiņas. Piecu pēc tilpuma un degvielas veida ierasto motoru (trīs benzīna un divi dīzeļi) skaitā ir pilnīgi jauns "U2" sērijas 1,6 litru "common rail" dīzelis ar maināmu turbīnas ģeometriju, ko uzstāda kombinācijā ar jaunu sešpakāpju pārnesumkārbu.

Vēl ļoti būtisks moments ir tukšgaitas efektīvās izmantošanas sistēma Idle Stop&Go, kas pieejama ne tikai jaunajam 1,6 CRDi motoram, bet arī benzīna agregātiem 1,4l un 1,6l izpildījumā. ISG ir papildaprīkojums, taču šī degvielas ekonomijas sistēma papildus maksā tikai 300 eiro.

Līdz ar ISG ieviešanu "Kia", tāpat kā vairums vadošie autoražotāji, veido videi draudzīgāku automobiļu sēriju "Eco Dynamics", kas vēlāk iekļaus ne tikai tradicionālo iekšdedzes motoru versijas, bet arī hibrīdauto. Jāpiebilst, ka vienlaikus ar analogu ISG tiek apgādāti arī "Hyundai-Kia" koncerna otras markas "Hyundai Blue Drive" automobiļi.

ISG darbība

Kā jau no nosaukuma "Stop'n Go" var noprast, ISG ir kārtējā sistēma, kas sastrēgumos vai pat vienkārši pie krustojumiem bez papildus darbību veikšanas ļauj mašīnas motoru uz brīdi noslāpēt un atkal ātri iedarbināt, tādējādi dodot iespēju ietaupīt degvielu. Iepriekšējā "DELFI Auto" testā braucām ar līdzīgi aprīkotu "Volvo C30 1,6D DRIVe", kas arī krustojumos slāpēja motoru un degvielas patēriņa ziņā bija ļoti taupīgs auto – sasniedzām vidējo patēriņu 4,2 l/100 km.

ISG darbojas līdzīgi "Volvo Start/Stop" sistēmai, taču ir vairākas atšķirības. Gan "Cee'd", gan "C30" ekoversiju mašīnas ir aprīkotas ar daudz vairāk iedarbināšanas reizēm paredzētiem starteriem nekā parasti tiek uzstādīti attiecīgas jaudas motoriem, bet "Cee'd", atšķirībā no "C30" ir tikai viens, nevis divi akumulatori.

No šī apstākļa arī izriet darbības atšķirības. Trīs dienas braucot ar "C30" ne reizi negadījās situācija, kad borta elektronika būtu atteikusies motoru nosplāpēt. Ar "Cee'd" ir citādi. Ja akumulatora uzlādes līmenis nav sasniedzis vismaz 80%, neitrālajā pārnesumā atlaižot sajūgu, ISG motoru tomēr neslāpēs. Pat ja būsit nokļuvis pamatīgā sastrēgumā, ISG patvarīgi var iedarbināt motoru, ja akumulatora uzlādes līmenis krītas kāda iekšējā patērētāja dēļ, piemēram, audio vai klimata sistēmas darbības rezultātā. ISG pat var ignorēt vadītāja vēlmi motoru slāpēt kaut vai tāpēc, ka apstājoties salonā vēl nav sasniegts iestatītais temperatūras režīms. "C30" šādos gadījumos izmantoja strāvu no otra akumulatora, bet "Cee'd" tāda nav.

Lai brauciens būtu pēc iespējas ekonomiskāks, ISG nepieļauj akumulatora uzlādi, kad motors kustības nodrošināšanai darbojas ar pilnu slodzi, piemēram, uzsākot kustību vai braucot ceļa kāpumā. Uzlāde notiek, braucot tikai ar nepilnu slodzi. ISG elektroniskais vadības centrs nepārtraukti kalkulē, lai netiktu pieļauts papildu enerģijas patēriņš, bet vienlaikus tomēr saglabātu darbspējīgu akumulatoru. Kā jau bija paredzams, tas ir par aptuveni 10 Ah jaudīgāks un ar lielāku starta strāvu nekā citādi varētu izmantot 1,6l dīzeļmotoram. Lai palīdzētu vadītājam, braukt ekonomiski, "Cee'd", protams, ir apgādāts arī ar Eco Driving Guide, kas mērinstrumentu sekcijā signalizē par nepieciešamību slēgties augstākā vai zemākā pārnesumā.

Auto iedarbināšana ar ISG notiek tikpat zibenīgi un laikā, kā ar "Volvo Start/Stop". Kā sāc sajūgu spiest, tā motors jau rūc un auto ir gatavs ripot.

Patēriņš mazliet lielāks

Jau sistēmu atšķirības ļāva pieņemt, ka "Cee'd SW" ar vienāda tilpuma dīzeļmotoru, tik taupīgi kā "C30" nebrauks. Tā arī izrādījās (skat. tabulu raksta beigās un rubrikas "DELFI Auto tests" arhīvā salīdzini ar "Volvo C30"). Tiesa, patēriņa atšķirības vērtējot, jāņem vērā arī tas, ka "Cee'd" vagons bija gandrīz par 150 kg smagāks nekā hečbeks "Volvo C30". Diemžēl tik un tā ne dalītā, ne kombinētā režīmā "DELFI Auto" tā arī neizdevās sasniegt rūpnīcas norādītos tiešām taupīgos degvielas patēriņa kontrolskaitļus. Turklāt "Cee'd SW" gadījumā vainot nepietiekami iebrauktu testa eksemplāru, kā tas bija ar "C30", nu nekādi nevar, jo auto bija noripojis jau vairāk nekā 7000 km.

Var būt, ka noticis ir pretējais – "pa rokām" ejošais demoauto ir piebraukts pārāk "nikni". Neaizmirsīsim, ka iebraukšanai ir liela nozīme. Ja tā veikta nesaudzīgi, degvielas patēriņš turpmākajā ekspluatācijā noteikti būs lielāks nekā varēja būt, nemaz jau nerunājot par citām problēmām, ko lieks "niknums" pirmajā un arī otrajā kilometru tūkstotī var izsaukt vēlākā auto lietošanas periodā.

Vadoties tīri pēc rūpnīcas tehniskajiem datiem, jaunajam "U2" sērijas dīzelim tomēr jābūt taupīgākam nekā "U1" priekšgājējam. Ja pa šoseju "SW" degvielas patēriņa starpībai vajadzētu būt ap 200 gramiem, tad kombinētajā ciklā jau 400 g un pilsētā ar ISG starpībai jābūt ap 0,9 litri uz 100 km. Savukārt 0-100 km/h dinamika pat ir par 0,2 sekundēm labāka.

ISG darbības atšķirības gan jau ir arī par iemeslu tam, ka CO2 izmeši "Kia 1,6 CRDi Eco Dynamics" ir lielāki nekā "Volvo 1,6D DRIVe". Hečbekam tie ir 110 g/km, mūsu testētajam vagonam 119 g/km. Svarīgākais, ka arī "Cee'd SW" iekļaujas taupīgākajā kategorijā, ja orientējamies pēc Latvijas nodokļu sistēmas. Iepriekšējais 1,6 CRDi motors ar "SW" virsbūvi katrā kilometrā izmeta 128 gramus oglekļa dioksīda.

"Sporty" nav sportisks

"Cee'd" universāļa apzīmējums "SW" nozīmē "Sporty Wagon", taču tulkojumā no angļu valodas sporty nozīmē ne tikai sportisks, bet arī švītīgs. Lai arī par pievilcību "Cee'd SW" mundierī ir domāts, auto drīzāk izskatās acīmredzami ietilpīgs, nevis sportisks. Vagonu aizmugures formu ierasto vienmuļību kliedē bagāžas nodalījuma logu trijstūri un liela izmēra optika, taču drīzāk atzīšu, ka no dizaina viedokļa "Cee'd Sporty Wagon" cenšas būt švītīgs, nevis sportisks.

Arī no vadāmības viedokļa ne piecdurvju "Cee'd" hečbeks, ne "Sporty Wagon" nebija sportisks 2007. gadā un nav savu dabu mainījis arī pēc atjaunošanas. Elektriskā stūres pastiprinātāja veidotais stūres reaktīvais pretspēks straujos manevros kļūst mākslīgs un nākas taustīties, jo stūres iekārta sportiski precīzu informāciju par stūrējošo riteņu stāvokli nesniedz. Taču ne jau pagriezienu slīpēšanai ar kaucošām riepām domāts "Cee'd SW". Ikdienas lietošanai salīdzinoši mīkstā piekare ir pat patīkama un stūres iekārta ir pietiekami precīza.

Kompakto universāļu izmēri mm (dati no interneta)

AutoGarumsPlatumsAugstumsRiteņu g-bāzeBagāžas nod. tilp. (l)
Kia Cee'd SW4490179015252650534/1664
Ford Focus Turnier4468183915032640482
VW Golf Variant4556178115042578690
Renault Megane Grandtour4559180415012701524/1600
Hyundai i30 SW4475177515652700415/1395
Peugeot 308 SW4500181515552708570


* standarta/ar nolaistiem 2.rindas sēdekļiem

Neviens autoražotājs, izņemot "Kia", pat ne koncerna radinieks "Hyundai", nav atļāvies saviem ražojumiem sniegt tik ilgu garantijas periodu – 7 gadi. Tas vien jau ir arguments, lai vidusmēra pilsonis un organizācijas apsvērtu "Kia" iegādi. "Cee'd SW", tāpat kā hečbeks, ir rūpīgi nostrādāts un vizuāli šķiet kvalitatīvi izgatavots auto. Mīkstas plastmasas, centīgi iztapsēts bagāžas nodalījums ar stingru grīdas segumu, kas atveras kā divas pūra lādes un apakšā slēpj praktiskas sīklietu novietnes.

Motoru un transmisiju (tostarp arī automātiskā) laba izvēle, kā arī "Kia" modeļu "EuroNCAP" apstiprinātais progress drošības jomā ir papildu argumenti, lai konkurētu blīvajā kompakto universāļu nišā.

Cenas eiro un galvenie konkurenti

Kia Cee'd SW 1,4 CVVT LX Plus 5MT (90 Zs)13 690*
Kia Cee'd SW 1,6 CVVT LX Plus 5MT (126 Zs)14 790*
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi LX Plus 6MT (90 Zs)15 190*
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi LX Plus 6MT (115 Zs)17 290
Kia Cee'd SW 1,6 CVVT EX Plus 4AT (126 Zs)18 690
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi EX Plus 4AT (115 Zs)20 290
VW Golf Variant 1,6 TDI "Blue Motion" Trendline 5MT (105 Zs)21 518
Renault Megane Grandtour 1,5 dCi "Eco²" Dynamique 6MT (105 Zs)18 876
Hyundai i30 SW 1,6 CRDi "BlueDrive" Classic 5MT (90 Zs)15 990/ 13 990*
Ford Focus Turnier 1,6 TDCi Ghia 5AT (109 Zs)15 030
Peugeot 308 SW 1,6 HDi Premium 6MT (110 Zs)19 731

*akcijas cena

"Kia Cee'd SW 1,6 CRDi ISG EX" tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm)4490
Platums bez spoguļiem (mm)1790
Augstums ar reliņiem (mm)1525
Riteņu garenbāze (mm)2650
Klīrenss (mm)150
Salona platums 1.rindas elkoņu zonā (mm)1410
Salona platums 2.rindas elkoņu zonā (mm)1385
Salona augstums no sēdekļa 1.rindā (mm)1020
Salona augstums no sēdekļa 2.rindā (mm)995
Bagāžnieka tilpums standartā/ar nolaistiem aizmugures sēdekļiem (l)534/1664
Pašmasa (kg)1502
Pilna masa (kg)1920
Motors1,6 l CRDi (1582 cm³)
maks. jauda 115 Zs pie 4000 apgr./min.
maks.grieze 255 Nm no 1900 līdz 2750 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Maksimālais ātrums (km/h)188
Dinamika 0-100 km/h (s)11,5
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 5,0
Uz šosejas – 4,1
Jauktā režīmā – 4,5
Ātrumkārba 6 pakāpju mehāniskā
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē disku
Degvielas tvertnes tilpums (l)53
CO2 emisijas (g/km)119
Tehniskās apkopes cikls30 000 km nobraukums vai reizi gadā

"DELFI Auto" degvielas patēriņa testa rezultāti

Degvielas patēriņš Rīgā (ieskaitot centru) piektdienas pievakarē un sestdienas satiksmē30,5 km ar vid. ātrumu 24 km/h – 6,5 l/100 km
Degvielas patēriņš maršrutā Rīga (Lidosta) – Ugāle138 km ar vid. ātrumu 84 km/h – 4,8 l/100 km
Degvielas patēriņš maršrutā Ugāle – Rīga – Daugmale – Rīga (kombinētajā šosejas-pilsētas režīmā)277 km ar vid. ātrumu 32 km/h – 5,3 l/100 km (ieskaitot dinamikas izmēģinājumus)

"DELFI Auto" dinamikas testa rezultāti

0-100 km/h (s)1. mēģinājums – 11,5 (1.-3. pārnesums)
2. mēģinājums – 11,3 (1.-3. pārnesums)
3. mēģinājums – 11,2 (1.-3. pārnesums)
4. mēģinājums – 11,6 (1.-3. pārnesums)
No 40 līdz 80 km/h (s)1. mēģinājums – 4,9 (2.-3. pārnesumā)
2. mēģinājums – 5,6 (2.-3. pārnesumā)
3. mēģinājums – 4,9 (3.-3. pārnesumā)
4. mēģinājums – 5,0 (2.-3. pārnesumā)
No 80 līdz 120 km/h (s)1. mēģinājums – 8,2 (4. pārnesumā)
2. mēģinājums – 8,7 (4. pārnesumā)
3. mēģinājums – 9,6 (5. pārnesumā)
4. mēģinājums – 9,8 (5. pārnesumā)
0 – 1000 m (s)34,3 (1.-5. pārnesumā), ātrums km beigās ~ 160 km/h



Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!