Foto: DELFI
Ar "BMW" ienākšanu "Sport Utility Vehicle" automobiļu pasaulē, tādos tirgos kā Krievija un arī Latvija, kur SUV tradicionāli ir lielā cieņā, Bavārijas "Premium" automobiļu ražotāja jau tā austi kotējušās akcijas pieauga vēl nebijušā vērtē. Izmeklēts komforts, lieliska tehnika un īpašā tikai "BMW" piemītošā aura, plus vēl apvidus tipa auto bravūra pirmo šīs markas SUV "BMW X5" uzreiz padarīja par nenoliedzamu bagātības un varas statusa apliecinājumu. Ko tur liegties, šo bavārieti un tā saimnieku bieži ievēroja pat vairāk nekā īstā markas flagmaņa "BMW" 7.sērijas sedana īpašnieku.

Foto galerija

"DELFI Auto" bija iespēja izmēģināt 2006.gadā iznākušās "X5" otrās paaudzes nesen uzlaboto modeli ar modificētu 3,0 l dīzeļmotoru un pēdējās paaudzes astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu.

Dizainu faktiski neaiztiek

Arī pēc četru gadu ražošanas "X5" izskats "BMW" vadības (tātad, jādomā, arī pircēju) vidū joprojām tiek uzskatīts par nevainojamu. Izskaidrot citādi gandrīz pilnīgu dizaina izmaiņu trūkumu nav iespējams. Auto priekspusē nedaudz savādāk izskatās vienīgi bampers. Tā forma faktiski nav mainījusies, bet dzesēšanas atveres tagad iezīmētas mazliet citādi, kā arī cits ietvars ir apaļajām miglas lampu actiņām, kas pievirzītas sprīdi tuvāk uz vidu nekā bija 2006.gada mašīnai. Tas pats aizmugurē – neuzkrītošas izmaiņas ir tikai bampera apakšā, ieskaitot to, ka standarta pakotnēm kantainos izplūdes trakta galus aizstājuši apaļi.

Pat visai uzmanīgi pētot, šķiet, ka optikas risinājumos viss pa vecam. Tomēr tā vis gluži nav. Ieslēdzot gaismas tehniku, atklājas, ka pakaļējos lukturos no pamatbloka augšdaļas trijstūrītī ir pārcelta pagriezienu rādītāja sekcija. Savukārt nemainīgās formas cilindriem priekšpuses lukturos ir diožu tehnoloģiju greznoti spilgti gredzeni.

Atrast kaut kādas izmaiņas salonā man tā arī neizdevās. Kaut kas noteikti ir mainījies komforta un drošības ierīču pieejamajā arsenālā, taču tāda līmeņa mašīnās kā "X5" nevar runāt par aprīkojuma pakotnēm. Tādu nav. Ir jau visnotaļ bagātīgi apveltīta bāze, bet pārējais ir pircēja individuālo vēlmju un maciņa atvēršanas plašuma ziņā.

Tilpumi mazāki, sniegums aug

Laikam jau lieki, bet atgādināšu, ka bavāriešu "bruņumašīna" ir pieejama tikai ar sešcilindru un astoņcilindru motoriem. Turklāt "BMW" joprojām konsekventi turas pie sešcilindru motoru rindas konstrukcijas, un tikai lielais benzīnnieks ir V-veida.

Ja runa ir par bāzes modeļu cenu, tad vislētākais ir "BMW X5 30d", kas apgādāts ar uzlabotu 2993 cm³ (245 Zs) turbodīzeļa motoru, kam tagad ir par 10 Zs lielāka maksimālā jauda, kas tiek attīstīta pie visnotaļ mēreniem 4000 motora apgriezieniem. Arī griezes moments (540 Nm) ir par 20 Nm lielāks nekā iepriekš, turklāt griezes maksimums tagad pieejams jūtami plašākā apgriezienu diapazonā – no 1750 līdz 3000 apgriezieniem. Vecajam "X5 3.0d" 520 Nm griezes maksimums bija tikai no 2000 līdz 2750 apgriezienu diapazonā.

Cenu hierarhijas nākamais pakāpiens ir "BMW X5 35i" ar jaunu 2979 cm³ benzīna "TwinPower Turbo" motoru. Iepriekšējā sešcilindru benzīna motora tilpums bija 2996 cm³ un tas attīstīja 272 Zs jaudu pie 6650 apgriezieniem un 315 Nm griezi pie 2750 apgriezieniem. Jaunais motors ar divām turbīnām, neskatoties uz mazliet mazāku tilpumu, ir ar krietni labākiem rādītājiem – jauda 306 Zs pie 5800 apgriezieniem, bet griezes moments jau līdzinās dīzeļmotoru sniegumam – ļoti sparīgi 400 Nm, kas turklāt pieejami, pat no dīzeļu pozīcijām raugoties, ellīgi plašā diapazonā. No ļoti mēreniem starta 1200 apgriezieniem līdz pat 5000 apgriezieniem. Ne velti 3,0 l motoram vecā indeksa "3.0si" vietā tagad greznojas "35i".

Dīzeļmotoru spēcīgākā versija agrāk tika apzīmēta ar "3.0sd", bet tagad ar "40d". Un laikam vietā, jo ar divām ķēdē saslēgtām turbīnām apgādātais 2996 cm³ motors pie 4400 apgriezieniem iepriekšējo 286 Zs vietā tagad spēj attīstīt 306 Zs jaudu. Savukārt griezes moments no 580 Nm pieaudzis līdz 600 Nm, kas pieejami par 1000 apgriezieniem plašākā diapazonā (1500-2500) nekā iepriekš (1750-2250). Par šo motoru plašāk lasiet šī testa apraksta turpinājumā.

Pilnīgi jaunu spēka agregātu ir saņēmusi arī "BMW X5" visprestižākā benzīna V8 versija. Iepriekšējais "X5 4.8i" bija ar 4799 cm³ tilpumu un garantēja 355 Zs (pie 6300 apgr.) un 475 Nm (3400-3800 apgr.) maksimālo griezes momentu. Salīdziniet! Jaunais 4395 cm³ V8 ar paralēli saslēgtām divām turbīnām pretī liek 407 Zs jaudu 5500-6400 apgriezienu zonā un 600 Nm griezi sākot ar 1750 līdz 4500 apgriezienos. Iespaidīgi, vai ne!? Ko ar šādu "BMW X5 50i" spēkstaciju iesākt Latvijā, kur nav bezlimita autobāņu? Nudien nezinu...

Jāpiebilst, ka visas "BMW X5" modifikācijas tagad tiek komplektētas ar astoņu pārnesumu automātisko adaptīvo pārnesumkārbu, ko "DELFI Auto" jau izmēģināja braucienā ar jauno 5.sērijas sedanu.

Iespaidi par "X5 40d" ar burtu "M"

Ļoti interesants pēc parametriem liekas "BMW X5 35i" ar jauno benzīna sešcilindru motoru, taču pašlaik Latvijā kā demo automobiļi bija pieejami tikai "X5 40d". Ar tādu arī nācās gūt priekšstatu par "X5" uzlabojumiem, turklāt "BMW" pārstāvji piedāvāja izbraukt ar auto, ko greznoja maģiskais "M" burtiņš. Tātad "DELFI Auto" rīcībā bija "X5 40d" ar sporta paketi.

Testa dienas vakarā, nododot mašīnu atpakaļ salonā, kā arvien nācās atbildēt uz jautājumu par iespaidiem un patikšanu. Konkrētais "BMW X5 40d" ar "M" pakotni pēc vienas izmēģinājumu dienas raisīja ļoti pretējas emocijas. Ir lietas, ko vēlētos ļoti un katru dienu, bet ir arī tādas, ko ikdienā izmantojamam automobilim nekādā ziņā negribu.

Gribētu vienmēr šo lielisko 3,0 l motoru, kas ļauj justies pārliecinoši jebkurā brīdī – miermīlīgi dudinot kā laiskā pastaigā, traucoties aši kā vējam rudens vētrā vai mijot rāmu tecējumu ar spējiem uzplaiksnījumiem. Pēdējais variants, bez šaubām, sniedz vislielāko adrenalīna porciju. Apdzīšana, nepārkāpjot ceļus satiksmes noteikumus, ir tīrā bauda. Man šķita, ka astoņpakāpju automāts ar šo motoru "X5" ādā saprotas vēl labāk nekā iepriekš izmēģinātajā 5.sērijas "535i" mašīnā ar trīslitru benzīna motoru, kas ir arī "X5" arsenālā.

Es neatteiktos arī no "X5" cietokšņa sajūtas, spējas reizēm izbraukt kādu dziļāku peļķi un vispārējas komforta sajūtas salonā. Ar "iDrive" komunikāciju sistēmu, neskatoties uz tās ļoti plašajām iespējām, saprasties ir pavisam vienkārši. Turklāt tā prot komunicēt arī krievu valodā. Mani uzmundrina "M" burtiņš uz stūres un patīk no pamatmodeļiem atšķirīgais "M" aprīkojuma izskats, jo sporta pakete padara "X5" individuālāku un varbūt iedzen vēl lielāku respektu. Tiesa, domājot atvērt vai neatvērt savu maku par šiem aksesuāriem (paskatieties cenu lapās, kur sākas jau parasta "X5" pasaule...), manuprāt, domīgam jākļūst pat krietni turīgam cilvēkam.

Nekādā gadījumā es negribētu šādu auto ar 20 collu riteņu diskiem un neganti platām un plānām 315/35 zemprofila riepām. Tādas "X5" stingro, citādi man patīkamo gaitu pārvērš rodeļu trases nobraucienā. Ērtajā sēdeklī mani drebina, nevaru uzminēt, uz kura kanalizācijas vāka malas būs caursitiens, uz kura nē, platās riepas pašas meklē savu ceļu uz viļņota asfalta, tāpēc stūrējot nevajadzīgi jāsaspringst. Negribu tādus piedzīvojumus ikdienā. Ātrumā strauji mainot trajektoriju pat ar ieslēgtu stabilitātes kontroles sistēmu izmēģinātais auto, domāju, tieši neadekvātu riteņu dēļ sāk peldēt, pirms elektronika to noliek (jāatzīmē, inteliģenti un saudzīgi) rāmjos. Atklāšu, ka testa mašīnai no "M" aprīkojuma trūka sporta piekare. Dīleri apzināti bija pasūtījuši "M" paku bez vēl cietākās sporta piekares. Un, manuprāt, arī nevajag Latvijā tādu.

Jāpiebilst, ka "BMW" savu "X5", šķiet, jau no sākta gala apzīmē nevis kā "Sport Utility" (SUV), bet gan kā "Sport Activity Vehicle" (SAV). Pelnīti. Agrāk publicētā "Land Rover Discovery" testa čaklie komentētāji rājās, ka es "Discovery" konkurentos esmu atzīmējis arī "X5", bet šos auto taču nevarot salīdzināt. Ja domājam par spējām ārpus ceļiem, komentētājiem pilnīga taisnība. "X5" ar savu īso gājienu piekari, tikai problēmu brīžos automātiski pieslēdzošos priekšu un bez pazeminātajiem pārnesumiem, izsvēries pa diagonāli, kļūst bezpalīdzīgs, kad "Discovery" sēdošie vēl īsti nav pamanījuši, ka nebrauc pa ceļu. Strauji ieminot grīdā, "xDrive" ļauj sajust, kura te ir galvenā velkošā ass. Taču, cik daudziem dažādo SUV tipa auto īpašniekiem tiešām ir nepieciešamas bezceļu spējas?

Sport Utility automobiļu izmēri (dati no interneta)

AutoGarums (mm)Platums (mm)Augstums (mm)Riteņu garenb. (mm)
BMW X5485719331776**2933
Mercedes ML478119111774*2915
Audi Q7508619831737*3002
VW Touareg4795194017092893
Volvo XC904798189817432857
Lexus RX4770188517252740
*bez jumta reliņiem; **ar jumta reliņiem

"X5" dizains ir sen pieņemts, arī otrajā paaudzē mainījies maz, bet pamanāmi, un kļuvis par "BMW" krosoveru hrestomātiju. Nupat notikušie uzlabojumi ir pats minimums, tāpēc atjaunotais "X5" joprojām ir savā elementā – smagnējs, spēcīgs, plēsonīgs un ļoti ietekmīgs. Jaunie motori un pārnesumkārba, kā arī tehnika kopumā ir izcila, bet Latvijas apstākļiem nekur neder pārspīlējumi ar riteņiem un "M" pakotnes sporta piekare nudien būs lieka. Aprīkojuma ziņā komforts noteikti ir uz piecām zvaigznēm, bet konkrētajā testa mašīnā, kas kalpoja kā izejmateriāls vērtēšanai, to daļēji iznīcināja "nepareizie riteņi" ar sekojošu rites komforta trūkumu. "Premium" konkurentu grupā izvēle pietiekami laba un cenas konkurētspējīgas. Turklāt lielu ietekmi noteikti spēlēs "BMW" imidžs.

Cenas eiro un konkurenti

BMW X5 35i V6 (2979 cm³) 8AT (306 Zs)61 250*
BMW X5 30d V6 (2993 cm³) 8AT (245 Zs)59 840*
BMW X5 40d V6 (2993 cm³) 8AT (306 Zs)63 950*
BMW X5 50i V8 (4395 cm³) 8AT (407 Zs)80 170*
BMW X5 40d V6 (2993 cm³) 8AT (306 Zs)89 870**
Mercedes ML 320 CDI V6 (2987 cm³) 7AT (224 Zs)57 670*
Audi Q7 3,0 TDI (2967 cm³) 6AT (240 Zs)55 653*
VW Touareg 3,0 TDI V6 (2967 cm³) 8AT (240 Zs)46 589*
Volvo XC90 2,4 D5 (2987 cm³) 6AT (185 Zs)49 278*
Lexus RX 350 V6 VVT-i (3456 m³) 6AT (277 Zs)55 250*
*modeļu bāzes cena; **testētā auto cena

"BMW X5 40d" tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm)4857
Platums bez spoguļiem (mm)1933
Augstums (mm)1776 (ar jumta reliņiem)
Riteņu garenbāze (mm)2933
Klīrenss (mm)222
Kāpuma leņķis priekšā 45˚
Kāpuma leņķis aizmugurē29,7˚
Bagāžnieka tilpums bez 3. rindas sēdekļiem (l)620
Pašmasa (kg)2185
Pilna masa (kg)2790
Motors3,0d TwinPower Turbo (2993 cm³)
maks. jauda 306 Zs pie 4400 apgr./min.
maks. grieze 600 Nm no1500 līdz 2500 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Maksimālais ātrums (km/h)236
Dinamika 0-100 km/h (s)6,6
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 8,8
Uz šosejas – 6,8
Jauktā režīmā – 7,5
Degvielas tvertnes tilpums (l)85
Ātrumkārba8 pakāpju adaptīvā automātiskā
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē ventilējamas disku
CO2 emisijas (g/km)198
Tehniskās apkopes ciklsPēc 30 000 km nobraukuma vai reizi gadā

"DELFI Auto" degvielas patēriņa testu rezultāti (kopumā veikti 347 km)

Degvielas patēriņš Rīgā (Ulmaņa Gatve – Krasta iela – Rumbula – Ķengarags) piektdienas rīta satiksmē35,9 km ar vid. ātrumu 33,1 km/h – 16,5 l/100 km
(ieskaitot manevrēšanas un dinamikas izmēģinājumus Rumbulas lidlaukā)
Degvielas patēriņš Rīgā (Ķengarags – Rumbula - Pļaviņas) darba dienas satiksmē113,7 km ar vid. ātrumu 80,3 km/h – 9,2 l/100 km
Degvielas patēriņš dinamikas un off-road izmēģinājumu laikā46,1 km ar vid. ātrumu 43,1 km/h – 18,2 l/100 km
Degvielas patēriņš maršrutā Pļaviņas – Aizkraukle – Jaunjelgava – Daugmale – Salaspils – Rīga (Ulmaņa gatve) piektdienas vakara satiksmē151,3 km ar vid. ātrumu 58,0 km/h – 11,9 l/100 km

"DELFI Auto" dinamikas testu rezultāti

0-100 km/h (s)1.mēģinājums – 7,8 (D režīmā)
2.mēģinājums – 7,9 (D režīmā)
3. mēģinājums – 7,9 (D režīmā)
No 40 līdz 80 km/h (s)1.mēģinājums – 5,2 (D režīmā)
2.mēģinājums – 3,6 (D režīmā)
3.mēģinājums – 3,8 (D režīmā)
No 80 līdz 120 km/h (s)1.mēģinājums – 5,3 (D režīmā)
2.mēģinājums – 5,2 (D režīmā)
1000 m no 0 km/h (s)1.mēģinājums – 29,7 (D režīmā) ātrums kilometra beigās aptuveni 200 km/h


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!