Foto: Publicitātes foto
Mainot braukšanas paradumus, autovadītāji var būtiski ietaupīt, samazinot degvielas patēriņu vidēji par 10-15%, apgalvo Drošas Braukšanas Skolas apmācību direktors Andris Pļavenieks. Piemēram, nobraucot 10 000 km, vieglā automašīna vidēji patērē 800 l degvielas, kas izmaksā 720 LVL. Turpretim, braucot ekonomiski, degvielas patēriņu iespējams samazināt par 15% un tādējādi ietaupīt, sākot no 108 LVL.

Drošas Braukšanas Skolas eksperti atgādina, ka ekonomiskas braukšanas principu ievērošana ir elementāra, ja pievērš nepieciešamo uzmanību šādām svarīgām detaļām:

1. Distances ievērošana

Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – ne vienmēr ir vajadzība bremzēt, kādreiz var pietikt ar gāzes pedāļa atlaišanu. Sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa.

2. Atbilstoša pārnesumu izvēle un motora apgriezieni

Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš ir sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, stabiliem motora apgriezieniem. Izpētot savas mašīnas īpatnības, var atrast optimālu pārnesumu pārslēgšanas režīmu, kas atbilst ekonomiskas braukšanas principiem. Ieslēdzot piekto pārnesumu jau pie 60 – 70 km/h, iespējams ietaupīt diezgan būtisku degvielas daudzumu. Braukšanu var uzsākt pietiekami aktīvi, gāzes pedāli nospiežot līdz pat 2/3 no pedāļa gājiena, pārslēdzot pārnesumus 2000 – 3000 motora apgriezienu diapazonā. Atcerieties, ka braukšana neekonomiska kļūst tad, kad motora apgriezienu skaits minūtē pārsniedz 3000.

3. Maršruta plānošana

Pareizi novērtējot situāciju uz ceļa, izvairoties no nevajadzīgiem manevriem un liekas bremzēšanas, vadītāji var būtiski samazināt degvielas patēriņu. Sastrēgumi ir lielākā "degvielas bende", tāpēc svarīgi savlaicīgi izplānot braukšanas maršrutu, mobili reaģēt uz satiksmes blīvuma izmaiņām, ne vienmēr izvēloties "taisnāko" ceļu, bet gan "brīvākās" ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas uzsākšana tērē papildus degvielu.

4. Gaisa pretestība

Ievērojot ekonomiskas braukšanas pamatprincipus, degvielas patēriņu iespējams samazināt gan pārvietojoties pa pilsētu, gan arī ārpus tās. Ārpus pilsētas jāatceras, ka braucot ar ātrumu ātrāk nekā 90km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji. Šo apstākli vēl pastiprina, piemēram, jumta bagāžnieki, velosipēdu kronšteini, kuri tiek dažkārt vadāti līdzi bez īpašas vajadzības. Savukārt smagajām automašīnām efektīvi jāizmanto sastāva masa, jo inercei jeb kustības enerģijai, ir liela nozīme degvielas ekonomijā. Svarīgi, lai nebūtu lieka gaisa pretestība, kuras pārvarēšana patērē daudz degvielas.
5. Spiediens riepās

Pazemināts gaisa spiediens riepās palielina rites pretestību, tādejādi braukšana kļūst neekonomiska. Spiediena neatbilstība apgrūtina automašīnas vadāmību, kas negatīvi ietekmē braukšanas drošību. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās, atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām. Savukārt smagajām mašīnām, atkarībā no masas, nepieciešamais gaisa spiediens riepās ir 6,5 līdz 9 atmosfērām.

"Svarīgi ir gan izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt, gan savlaicīgi parūpēties par savu auto. Ekonomiskai braukšanai ir jāizvēlas pareizi pārnesumi, jākontrolē motora apgriezieni, jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās un jāievēro citas svarīgas nianses. Braucēji ikdienā par šīm detaļām piemirst, tomēr, it īpaši tālākos braucienos ar lielu bagāžu, šie principi palīdz ekonomēt degvielu un, līdz ar to, arī brauciena kopējās izmaksas," uzsver A.Pļavenieks.

Video: Degvielas ekonomēšana vieglajiem auto

Video: Degvielas ekonomēšana kravas automobiļiem

Video: Velo kultūra kā ekonomēšana

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!