Foto: DELFI
Sestdien, 21.augustā, Rīgas Motormuzejā tika prezentēts unikāls, pasaulē vislabāk restaurētais kravas automobilis "Renault Fu". Plānots, ka vēlā rudenī unikālais kravas auto tiks izstādīts Rīgas Motormuzejā patstāvīgā ekspozīcijā.
Foto: DELFI

Šis transportlīdzeklis ir īpašs ar 20.gadsimta sākumam netipisko lielo kravnesību – līdz septiņām tonnām. Tieši tādēļ to armija izmantoja kravas tehnikas, arī tanku pārvadāšanai. Lai nodrošinātu tik lielu kravnesību, automobilim tika uzmontētas īpašas gludās bezprotektora pilngumijas cietās riepas, kuras nebija iespējams sadurt, kā arī milzīgi čuguna riteņi, kuri izturēja lielu slodzi.

Foto: DELFI

Antīko Automobiļu kluba biedrs Jānis Priede jau ilgi meklēja šāda tipa transportlīdzekli, līdz 2007.gadā Roterdamā pie kāda antīko transportlīdzekļu kolekcionāra tika atrasts 1919.gada "Renault Fu", kas tobrīd vairāk līdzinājās sarūsējušam vrakam.

Foto: DELFI

"Šis ir ceturtais milzis – kravas transportlīdzeklis, kurš ar manu gādību tiek iegādāts un restaurēts Latvijā. Visi kravas auto ir bijuši vizuāli iespaidīgi, bet "Renault Fu" ir īpašs ar to, ka tas ir visvecākais un vizuāli, manuprāt, visiespaidīgākais manā pārziņā nonākušais transportlīdzeklis, jo īpaši tā virsbūves dēļ," iespaidos dalās auto īpašnieks Jānis Priede.

Foto: DELFI

Restaurācijas process ilga vairāk nekā divus gadus un tajā iesaistījās kā Latvijas, tā arī Somija un Nīderlandes antīko auto speciālisti. Restaurācijas gaitā tika nolemts, ka mašīnas virsbūve tiks veidota kā sena alus darītāju kravas kaste. "Nolemt bija vieglāk nekā izdarīt, jo tikai retais kalējs un galdnieks iedomājās, kā varētu izkalt un no koka izveidot īpaši sarežģītās formas virsbūvi," stāsta Rīgas Motormuzeja restaurators Gunārs Dortāns.

Foto: DELFI

Pēc Rīgas Motormuzeja rīcībā esošās informācijas, otrs šāds eksemplārs atrodas Francijā, Lionā. Tas tiek glabāts slēgtā fondā, kas atbild par Francijas kravas autobūves vēsturisko mantojumu. Šis "Renault Fu" ir krietni vien sliktākā stāvoklī nekā Latvijā restaurētais, turklāt tam ir vienkārša, plakana kravas platforma.

"Renault Fu" tehniskie dati:

  • 1919. izlaiduma gads
  • 7 tonnu celtspēja
  • 8 litru motora tilpums
  • 38 ZS jauda pie 1000 apgr./min
  • Četrpakāpju pārnesumkārba, bloķējams diferenciālis
  • Pilngumijas riepas, lieti čuguna riteņi
  • Speciāla alus darītavu kravas kaste
  • Acetilēna (gāzes) lukturi.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!