Ceļu satiksmes drošības direkcijā reģistrēts vienīgais rūpnīcā VEF pirms Otrā pasaules kara konstruētais motocikls "Pandera", ziņo LETA ar atsauci uz "Latvijas Avīzi". Motocikla konstruktors ir latvietis Arnolds Panders, taču tā tapšanā piedalījās arī lidmašīnu konstruktors Kārlis Irbītis.

Motocikla prototips tika pabeigs 1937.gadā, un "Pandera" savu laiku tehnoloģiski apsteidza vismaz par dažiem desmitiem gadu. "Harley-Davidson" elektrostarteri patentēja 20.gadsimta 60.gadu sākumā, bet Panders elektrostartera patentu Smilšu ielā piereģistrēja ap 1938.gadu. Pat tā laika prese rakstīja, ka "Panders pienāk pie motocikla un startē uzreiz, kamēr pārējie mēģina savus spēkratus iedarbināt".

Arī motora konstrukcija un dzinējs ir viņa paša darinājums. Tas nav adaptēts dzinējs, kas būtu ražots Vācijā vai Anglijā. Dzinējs tika izveidots un atliets darbnīcā Akmens ielā.

Motocikla autors ar savu spēkratu pa Latvijas ceļiem brauca jau no 1937.gada. Iespējams, šo spēkratu bija paredzēts ražot Latvijas armijas, varbūt pat Baltijas valstu aizsardzības spēku vajadzībām, tomēr šis ir vienīgais prototips un vairāk eksemplāru dienas gaismu nav ieraudzījuši.

"Ar savu konstruktīvo risinājumu "Pandera" apsteidz tā laika motoražošanas lielvalstīs tapušos spēkratus, un arī pēc šodienas izpratnes, 750 kubikcentimetru V-veida spēka agregāts ir normāla izmēra dzinējs. Kur nu vēl elektrostarteris, kas tajos gados tā bija tehniskā revolūcija," laikrakstam stāsta motoinstruktors un motociklu mehāniķis Uģis Spēlmanis. "Dīvaini, ka ne krievi, ne vācieši nav izmantojuši šīs zināšanas motociklu pilnveidošanā. Diemžēl šodien pasaules tehnoloģijas ir krietni attīstījušās un mēs tās vairs nevaram noķert. Bet ko unikālu, vienreizīgu kāds varbūt vēl uzražos Latvijā. Kā piemērs tam ir Andris Dambis ar savu "Oscar"."

Apskati lietotu motociklu pārdošanas sludinājumus

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!