Finanšu ministrija publiskojusi aprēķina metodi no nākamā gada plānotajai ikgadējai transportlīdzekļa nodevai, kas būtiski pieaugs jaudīgiem, pēc 2005.gada 1.janvāra reģistrētajiem automobiļiem. Tāpat ministrija precizē, kurš no automobiļa reģistrācijas datumiem tiks ņemts vērā "progresīvās" nodevas aprēķinā - pirmais Latvijā vai neatkarīgi no valsts.

Plānots, ka ar nākamo gadu nodoklis vieglajiem automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, tiks noteikts, summējot nodokļa likmes pēc automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas (sk. tabulas). Līdz 2005.gada 1.janvārim reģistrētajiem transportlīdzekļiem nodeva joprojām tiks aprēķināta tikai pēc pilnās masas.

Pēc pilnas masas 
līdz 1500 kg10 LVL
1501 – 1800 kg21 LVL
1801 – 2100 kg32 LVL
2101 – 2600 kg48 LVL
2601 – 3000 kg80 LVL
3001 – 3500 kg100 LVL
virs 3500 kg140 LVL

Pēc motora jaudas* 
līdz 55 kW6 LVL
56 – 92 kW15 LVL
93 – 129 kW24 LVL
130 – 166 kW36 LVL
167 – 203 kW60 LVL
204 – 240 kW105 LVL
241 – 300 kW150 LVL
virs 300 kW195 LVL
* 1 kW = ~1,36 ZS

Pēc motora tilpuma 
līdz 1500 cm36 LVL
1501 – 2000 cm315 LVL
2001 – 2500 cm324 LVL
2501 – 3000 cm336 LVL
3001 – 3500 cm354 LVL
3501 – 4000 cm3105 LVL
4001 – 5000 cm3150 LVL
virs 5000 cm3195 LVL

Piemēram, 2007.gadā reģistrētam "BMW X5", kas aprīkots ar 355 zirgspēku (261 kW) jaudīgu 4,8-litru dzinēju un kam pilnā masa ir 2785 kilogramu, ikgadējā nodeva sasniegs 380 latus (80 latu par pilno masu plus 150 latu par jaudu, plus 150 latu par motora tilpumu).

Būtiskākās neskaidrības automobiļu īpašniekiem rada šīs "progresīvās" nodevas attiecinājums uz automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra. Proti, vai attiecinājumam vērā tiks ņemts tikai reģistrācijas datums Latvijā vai arī automobiļa oriģinālais pirmās reģistrācijas datums (piemēram, 2001.gadā Vācijā reģistrēts auto, kas pēc tam Latvijā pirmo reizi piereģistrēts 2006.gadā).

Kā portālam "DELFI" paskaidroja Finanšu ministrijā, tad "progresīvā" likme attieksies uz visiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, neskatoties uz pirmreizējo reģistrāciju kādā citā valstī pirms šī datuma.

Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) portālam "DELFI" norādīja, ka, spriežot pēc pašreiz pieejamās informācijas, "progresīvā" nodokļu aprēķinu metode attieksies uz automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2005.gada 1.janvāra, neņemot vērā reģistrācijas valsti. Tajā pašā laikā CSDD uzsver, ka transportlīdzekļu ikgadējo nodevas lielumu un iekasēšanas kārtību nosaka tieši Finanšu ministrija.

CSDD skaidrojums pamatojams ar transportlīdzekļa datubāzes struktūru, kurā pēc Latvijas iestājas Eiropas Savienībā tiek izmantots jauns pirmreizējās reģistrācijas standarts, kas paredz datubāzē atzīmēt arī dažādus transportlīdzekļa saistītos tehniskos raksturlielumus – CO2 izmešu daudzumu, degvielas patēriņu, tostarp arī motora tilpumu un jaudu. Pirms 2005.gada pirmo reizi reģistrētajiem (neatkarīgi no valsts) automobiļiem šādi raksturlielumi datubāzē netiek iekļauti, bet reģistrācijas apliecībā norādītais motora tilpums un jauda ir ievadīta "ar roku". Par šo papildus raksturlielumu esamību vai neesamību datubāzē savam transportlīdzeklim īpašnieki var uzzināt, reģistrējoties CSDD mājaslapas e-pakalpojumu sadaļā.

Savukārt viegliem automobiļiem, kuri ir reģistrēti līdz 2005.gada 1.janvārim vai par kuriem nav zināms motora tilpums un jauda, transportlīdzekļu nodoklis tiks noteikts pēc automobiļa pilnās masas atbilstoši šādām likmēm:

 20102011
līdz 1500 kg24 LVL24 LVL
1501 – 1800 kg48 LVL52 LVL
1801 – 2100 kg75 LVL80 LVL
2101 – 2600 kg95 LVL120 LVL
2601 – 3000 kg115 LVL200 LVL
3001 – 3500 kg150 LVL350 LVL

Jau ziņots, valdība cer no paaugstinātās nodevas nākamajā gadā iekasēt piecus miljonus latu. Konkrētus lēmumus par nodevas apjomu valdība gan vēl neesot pieņēmusi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!