Plānots, ka ar nākamo gadu nodoklis vieglajiem automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, tiks noteikts, summējot nodokļa likmes pēc automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas (sk. tabulas). Līdz 2005.gada 1.janvārim reģistrētajiem transportlīdzekļiem nodeva joprojām tiks aprēķināta tikai pēc pilnās masas.
Pēc pilnas masas | |
līdz 1500 kg | 10 LVL |
1501 – 1800 kg | 21 LVL |
1801 – 2100 kg | 32 LVL |
2101 – 2600 kg | 48 LVL |
2601 – 3000 kg | 80 LVL |
3001 – 3500 kg | 100 LVL |
virs 3500 kg | 140 LVL |
Pēc motora jaudas* | |
līdz 55 kW | 6 LVL |
56 – 92 kW | 15 LVL |
93 – 129 kW | 24 LVL |
130 – 166 kW | 36 LVL |
167 – 203 kW | 60 LVL |
204 – 240 kW | 105 LVL |
241 – 300 kW | 150 LVL |
virs 300 kW | 195 LVL |
* 1 kW = ~1,36 ZS |
Pēc motora tilpuma | |
līdz 1500 cm3 | 6 LVL |
1501 – 2000 cm3 | 15 LVL |
2001 – 2500 cm3 | 24 LVL |
2501 – 3000 cm3 | 36 LVL |
3001 – 3500 cm3 | 54 LVL |
3501 – 4000 cm3 | 105 LVL |
4001 – 5000 cm3 | 150 LVL |
virs 5000 cm3 | 195 LVL |
Piemēram, 2007.gadā reģistrētam "BMW X5", kas aprīkots ar 355 zirgspēku (261 kW) jaudīgu 4,8-litru dzinēju un kam pilnā masa ir 2785 kilogramu, ikgadējā nodeva sasniegs 380 latus (80 latu par pilno masu plus 150 latu par jaudu, plus 150 latu par motora tilpumu).
Būtiskākās neskaidrības automobiļu īpašniekiem rada šīs "progresīvās" nodevas attiecinājums uz automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra. Proti, vai attiecinājumam vērā tiks ņemts tikai reģistrācijas datums Latvijā vai arī automobiļa oriģinālais pirmās reģistrācijas datums (piemēram, 2001.gadā Vācijā reģistrēts auto, kas pēc tam Latvijā pirmo reizi piereģistrēts 2006.gadā).
Kā portālam "DELFI" paskaidroja Finanšu ministrijā, tad "progresīvā" likme attieksies uz visiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, neskatoties uz pirmreizējo reģistrāciju kādā citā valstī pirms šī datuma.
Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) portālam "DELFI" norādīja, ka, spriežot pēc pašreiz pieejamās informācijas, "progresīvā" nodokļu aprēķinu metode attieksies uz automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2005.gada 1.janvāra, neņemot vērā reģistrācijas valsti. Tajā pašā laikā CSDD uzsver, ka transportlīdzekļu ikgadējo nodevas lielumu un iekasēšanas kārtību nosaka tieši Finanšu ministrija.
CSDD skaidrojums pamatojams ar transportlīdzekļa datubāzes struktūru, kurā pēc Latvijas iestājas Eiropas Savienībā tiek izmantots jauns pirmreizējās reģistrācijas standarts, kas paredz datubāzē atzīmēt arī dažādus transportlīdzekļa saistītos tehniskos raksturlielumus – CO2 izmešu daudzumu, degvielas patēriņu, tostarp arī motora tilpumu un jaudu. Pirms 2005.gada pirmo reizi reģistrētajiem (neatkarīgi no valsts) automobiļiem šādi raksturlielumi datubāzē netiek iekļauti, bet reģistrācijas apliecībā norādītais motora tilpums un jauda ir ievadīta "ar roku". Par šo papildus raksturlielumu esamību vai neesamību datubāzē savam transportlīdzeklim īpašnieki var uzzināt, reģistrējoties CSDD mājaslapas e-pakalpojumu sadaļā.
Savukārt viegliem automobiļiem, kuri ir reģistrēti līdz 2005.gada 1.janvārim vai par kuriem nav zināms motora tilpums un jauda, transportlīdzekļu nodoklis tiks noteikts pēc automobiļa pilnās masas atbilstoši šādām likmēm:
2010 | 2011 | |
līdz 1500 kg | 24 LVL | 24 LVL |
1501 – 1800 kg | 48 LVL | 52 LVL |
1801 – 2100 kg | 75 LVL | 80 LVL |
2101 – 2600 kg | 95 LVL | 120 LVL |
2601 – 3000 kg | 115 LVL | 200 LVL |
3001 – 3500 kg | 150 LVL | 350 LVL |
Jau ziņots, valdība cer no paaugstinātās nodevas nākamajā gadā iekasēt piecus miljonus latu. Konkrētus lēmumus par nodevas apjomu valdība gan vēl neesot pieņēmusi.